$$ \newcommand{\floor}[1]{\left\lfloor{#1}\right\rfloor} \newcommand{\ceil}[1]{\left\lceil{#1}\right\rceil} \renewcommand{\mod}{\,\mathrm{mod}\,} \renewcommand{\div}{\,\mathrm{div}\,} \newcommand{\metar}{\,\mathrm{m}} \newcommand{\cm}{\,\mathrm{cm}} \newcommand{\dm}{\,\mathrm{dm}} \newcommand{\litar}{\,\mathrm{l}} \newcommand{\km}{\,\mathrm{km}} \newcommand{\s}{\,\mathrm{s}} \newcommand{\h}{\,\mathrm{h}} \newcommand{\minut}{\,\mathrm{min}} \newcommand{\kmh}{\,\mathrm{\frac{km}{h}}} \newcommand{\ms}{\,\mathrm{\frac{m}{s}}} \newcommand{\mss}{\,\mathrm{\frac{m}{s^2}}} \newcommand{\mmin}{\,\mathrm{\frac{m}{min}}} \newcommand{\smin}{\,\mathrm{\frac{s}{min}}} $$

Prijavi problem


Obeleži sve kategorije koje odgovaraju problemu

Još detalja - opišite nam problem


Uspešno ste prijavili problem!
Status problema i sve dodatne informacije možete pratiti klikom na link.
Nažalost nismo trenutno u mogućnosti da obradimo vaš zahtev.
Molimo vas da pokušate kasnije.

Калкулатор множења

_images/1_Kalkulator_mnozenja.jpg

Који час имају Игњат и Ната? Коју рачунску операцију користи Игњат да уради задатак, а коју користи Ната? Коју рачунску операцију би ти користио/користила у овој ситуацији? Oко чега Ната није сигурна? Да ли се и теби то некада дешава?

_images/Ikonica_uzvicnik.png _images/Ikonica_lupa.png _images/Ikonica_knjiga.png _images/Ikonica_Paleta.png _images/Ikonica_Alat.png _images/Ikonica_Robot.png _images/Ikonica_Sijalica.png _images/Ikonica_Tekst.png
До сада смо упознали четири рачунске операције: сабирање, одузимање, множење и дељење. За множење се каже да представља скраћено сабирање, јер нам омогућава да брже и на краћи начин дођемо до резултата.
Погледај следећи пример и подсети се како долазимо до резултата када сабирамо, а како када множимо.
_images/1_Tabla.jpg

Сигурно си закључио/закључила да смо у оба случаја дошли до истог резултата, али да помоћу множења до резултата долазимо брже. То ће нам бити веома драгоцено у наредним разредима, када будемо множили веће бројеве. Због тога је важно да сада добро научиш таблицу множења.

На следећој слици приказано је како можеш да множиш помоћу прстију.
_images/1_Mnozenje_sake.jpg

Калкулатор множења ће ти помоћи да у сваком тренутку провериш да ли си добио/добила тачан производ и боље увежбаш и запамтиш таблицу множења.

Хајде да видимо шта нам је потребно од материјала да бисмо направили наш калкулатор множења
  • један микробит,

  • паковање батерија,

  • УСБ кабл,

  • рачунар повезан на интернет,

  • материјал за кутију у којој ћеш чувати калкулатор (лего коцкице, картон, шперплоча, темпере, бојице, фломастери, креп или папирна трака, обострана трака, маказе),

  • МејкКод (енгл: МakeCode) окружење.

Твој први корак је да осмислиш заштитну кутију за Калкулатор множења. На часовима ликовне културе дизајнирај и направи кутију. Води рачуна да направиш кутију тако да у њу може да стане и микробит уређај и кутија са батеријама. Искористи било који материјал који ти је доступан (лего коцкице, картон, папир, шперплоча,...).
_images/1_Maketa.jpg

Слика 1.1. Предлог кутије за калкулатор множења

Изглед кода у Мејккоду

Хајде да видимо како сада да направимо каклулатор множења у Мејк Коду. У адресну линију интернет прегледача потребно је да унесеш адресу МејКкод окружења, https://makecode.microbit.org.

Притиском на тастер Ентер са тастатуре отвараш МејкКод окружење. Да би окружење прилагодио/прилагодила на српски језик, кликнеш на зупчаник и одабереш опцију Language. Из листе бираш српски језик. Да би креирао/креирала нов пројекат, кликнеш на дугме Нов пројекат. Уносиш име пројекта Калкулатор које потврђујеш кликом на дугме Креирај. На овај начин отвараш радни простор за креирање програма за микробит уређај.

Потребно је да програмираш микробит да прикаже на екрану резултат множења два броја. Користићеш тастер А да би одабрао/одабрала први чинилац, тастер B за одабир другог чиниоца. Потребно је да чиниоци буду вредности од 0 до 10. Резултат множења два броја биће приказан када истовремено притиснеш тастер А и тастер Б. У програмским блоковима и симулатору овај догађај је означен као А**+**Б. Да би дефинисао/дефинисала чинилац, потребно је најпре да дефинишеш променљиву.

Шта је променљива? Променљиву можеш да схватиш као простор у меморији рачунара, сличан кутији у којој се чува твој омиљени аутић или лутка, у нашем случају чуваш први (А) и други (Б) чинилац множења, као и производ мношења (Производ). Променљиве имају своја имена.

_images/1_Kutija.png

Слика 1.2. Илустрација променљиве

_images/1_Kod.jpg

Слика 1.3. Изглед комплетног кода

Извршавање програма на микробит уређају:

_images/1_Mikrobit.PNG

Слика 1.4. Извршавање кода на миктробит уређају

Линк ка програму: https://makecode.microbit.org/_XCrezrPdE9vo.

Важно: Микробит уређај може да чува само један програм. Уређај ће извршавати одређени програм све док се не унесе нови програм.

Шта може да буде проблем?

Када је уређај повезан на рачунар коришћењем УСБ кабла може да се деси да не можемо да програм пребацимо на уређај онако како смо објаснили у видео-запису. Међутим, постоји решење, кликом на дугме Преузимање на рачунар се преузима .hex фајл. Затим је потребно са рачунара пребацити (копирати, или преместити) .hex фајл на микробит. Нека ти овде помогне учитељ или учитељица или теби блиска одрасла особа. Приликом пребацивања програма на микробиту трепери жута светлећа диода која се налази на полеђини (са задње стране) уређаја, која означава да је трансфер (пренос) података (датотеке) у току. Када диода константно почне да светли, то је знак да је програм пребачен на уређај и да га можемо на њему покренути.

Напомена: Увек вежбај математику користећи папир и оловку, нека ти дигитални калкулатор буде само алатка за проверу знања.

Уради следеће задатке, а онда провери резултат помоћу калкулатора множења.

Задатак 1

Лав у просеку дневно поједе 7 килограма меса. Колико килограма меса је потребно обезбедити за прехрану једног лава у зоо–врту током 6 дана?

Задатак 2

Једна особа треба дневно да попије 8 чаша воде. Колико чаша воде треба да попије дневно четворочлана породица?

Задатак 3

Једно домаћинство у просеку током зиме потроши око 9 кубних метара дрва за грејање. Колико кубних метара дрва потроши једно домаћинство за грејање током 10 година?

Задатак 4

Петар сваког дана има по 5 часова. Колико часова Петар има током једне недеље? Води рачуна о томе којим данима се иде у школу, а којим се не иде.

  • Када ти учитељица да задатке за вежбање множења користи калкулатор множења за проверу свог решења.

  • Искористи идеју програма па направи уређај који ће ти користити за вежбање основних рачунских операција. Када покренете програм, насумично ће бити генерисана једна од четири основне операције. Начин одабира бројева и приказа резултата исти је као у претходном примеру. За рад на оваквом пројекту, потребно је да из програмирања савладаш мало сложеније структуре. У томе ти може помоћи учитељ или учитељица или теби блиска одрасла особа. Линк ка пројекту: https://makecode.microbit.org/_TiDc2w02zLdf.

Подсетили смо се и научили:

  • да постоје четири рачунске операције (сабирање, одузимање, множење и дељење),

  • да множење представља скраћено сабирање,

  • да су сличне наредбе распоређене у исту категорију,

  • да променљиве представљају простор у меморији рачунара за чување одређених вредности,

  • да креирамо, преузмемо и извршимо свој програм на микробиту.

Питање 1.

    Q-1: Шта није рачунска операција?

  • Сабирање
  • Нетачно.
  • Одузимање
  • Нетачно.
  • Рачунање
  • Тачно.
  • Множење
  • Нетачно.
  • Дељење
  • Нетачно.

Питање 2.

    Q-2: Како се зове резултат множења?

  • Збир
  • Нетачно.
  • Разлика
  • Нетачно.
  • Производ
  • Тачно.
  • Количник
  • Нетачно.

Питање 3.

    Q-3: У којој категорији се налази блок за приказивање броја?

  • Улаз
  • Нетачно.
  • Основни блокови
  • Тачно.
  • Променљиве
  • Нетачно.
  • Лед диоде
  • Нетачно.

Питање 4.

    Q-4: Колико тастера има на предњој страни микробит уређај?

  • 15
  • Нетачно.
  • 25
  • Тачно.
  • 21
  • Нетачно.
  • 20
  • Нетачно.

Питање 5.

    Q-5: Да ли је дата реченица тачна. Променљиву можеш да схватиш као простор у меморији рачунара, за чување одређених вредности.

  • Да
  • Тачно.
  • Не
  • Нетачно.