$$ \newcommand{\floor}[1]{\left\lfloor{#1}\right\rfloor} \newcommand{\ceil}[1]{\left\lceil{#1}\right\rceil} \renewcommand{\mod}{\,\mathrm{mod}\,} \renewcommand{\div}{\,\mathrm{div}\,} \newcommand{\metar}{\,\mathrm{m}} \newcommand{\cm}{\,\mathrm{cm}} \newcommand{\dm}{\,\mathrm{dm}} \newcommand{\litar}{\,\mathrm{l}} \newcommand{\km}{\,\mathrm{km}} \newcommand{\s}{\,\mathrm{s}} \newcommand{\h}{\,\mathrm{h}} \newcommand{\minut}{\,\mathrm{min}} \newcommand{\kmh}{\,\mathrm{\frac{km}{h}}} \newcommand{\ms}{\,\mathrm{\frac{m}{s}}} \newcommand{\mss}{\,\mathrm{\frac{m}{s^2}}} \newcommand{\mmin}{\,\mathrm{\frac{m}{min}}} \newcommand{\smin}{\,\mathrm{\frac{s}{min}}} $$

Prijavi problem


Obeleži sve kategorije koje odgovaraju problemu

Još detalja - opišite nam problem


Uspešno ste prijavili problem!
Status problema i sve dodatne informacije možete pratiti klikom na link.
Nažalost nismo trenutno u mogućnosti da obradimo vaš zahtev.
Molimo vas da pokušate kasnije.

Аутоматизована хранилица животиња

_images/7_Pocetna.jpg

Због чега Мила мора кући? Шта је забринуло Нату? Шта мислиш, ко је одговоран за псе луталице? Објасни! Шта мислиш о Милином понашању? Ако се теби некада нешто слично догодило, опиши ту ситуацију.

Још у млађим разредима си научио/научила да о домаћим животињама брине човек, док дивље животиње саме брину о себи и свом потомству. То значи да домаћим животињама храну обезбеђује човек. Исто је и са кућним љубимцима. Имати кућног љубимца је лепо, али представља велику обавезу. Због тога треба добро да размислиш пре него што се одлучиш за кућног љубимца.

Погледај следеће слике. На који начин животиње са слика зими долазе до хране?

_images/7_Zivotinje.jpg

Дивље животиње зими тешко проналазе храну. Због тога поједине животиње обезбеде залихе хране пре зиме, а неке су тада у хибернацији („зимском сну“).

Да ли си знао/знала да птица креја за зиму мора да обезбеди око 6 000 места на којима ће да сакрије храну.

Многим дивљим животињама је зими потребна помоћ људи како би дошле до хране и лакше пребродиле зиму. Постављање хранилица за животиње на одговарајућим местима је само један део онога што можемо за њих да учинимо, а животињама то много значи.

Аутоматизована хранилица животиња омогућиће ти да се према животињама одговорније понашаш и да животињама храна увек буде доступна. Чак и онда ако ти се некада догоди да заборавиш да их нахраниш.

Хајде да видимо шта ти је потребно од материјала
  • микробит уређај,

  • паковање батерија,

  • УСБ кабл,

  • серво-мотор,

  • проводници са крокодил-штипаљкама или алу-фолија,

  • двострана лепљива трака,

  • картон, маказе, лепак,

  • рачунар повезан на интернет,

  • МејкКод (енгл: МakeCode) окружење.

Твој први корак је да на часу ликовне културе и технике и технологије осмислиш и дизајнираш хранилицу за животиње. У зависности од животиња које ћеш хранити дизајнирај хранилицу.
_images/7_Maketa.png

Слика 7.1. Предлог макете хранилице

Серво-мотори су мотори код којих је могуће контролисати угаони положај. Углавном имају распон од 0 до 180 степени, али има и оних који могу да се позиционирају и у распону од 360 степени.

Треба да знаш да се мотор повезује на микробит на следећи начин.

Серво-моторе повезујеш помоћу три контакта (жице): црвене, браон и жуте. Ако желиш да управљаш серво-мотором преко микробита, потребно је да црвену жицу повежеш на пин 3V, браон на GND, а жуту повежеш на један од пинова 0, 1, или 2.

_images/7_Povezivanje.PNG

Слика 7.2. Повезивање серво-мотора са микробит уређајем

Изглед кода у МејкКоду

У адресну линију интернет прегледача потребно је да унесеш адресу МејкКод окружења, https://makecode.microbit.org/.

Притиском на тастер Ентер са тастатуре покрећеш МејкКод окружење. Да би окружење прилагодио/прилагодила на српски језик, кликнеш на зупчаник и одабереш опцију Language. Из листе бираш српски језик.

Да би креирао/креирала нов пројекат кликнеш на дугме Нов пројекат. Уносиш име пројекта Хранилица које потврђујеш кликом на дугме Креирај.

На овај начин отвараш радни простор за креирање програма за микробит уређај.

Да би креирао/креирала програм потребно је да креираш променљиве које чувају време извршавања (рада микробита). Мотор се прокреће у зависности од времена које је протекло, тачније ако је прошло више од 10 минута (600000 милисекунди) покреће се мотор који користиш за отварање отвора за храну.

_images/7_Kod.png

Слика 7.3. Изглед комплетног кода

Линк: https://makecode.microbit.org/_CEuPPxVvCVTW.

Шта може да буде проблем?

Када је уређај повезан на рачунар коришћењем УСБ кабла може да се деси да не можемо да програм пребацимо на уређај онако како смо објаснили у видео-запису. Међутим, постоји решење, кликом на дугме Преузимање на рачунар се преузима .hex фајл. Затим је потребно са рачунара пребацити (копирати, или преместити) .hex фајл на микробит. Нека ти овде помогне учитељ или учитељица или теби блиска одрасла особа. Приликом пребацивања програма на микробиту трепери жута светлећа диода која се налази на полеђини (са задње стране) уређаја, која означава да је трансфер (пренос) података (датотеке) у току. Када диода константно почне да светли, то је знак да је програм пребачен на уређај и да га можемо на њему покренути.

Постоји могућност да серво-мотор није повезан како треба. Веома је важно да серво-моторе повезујеш помоћу три контакта (жице): црвене, браон и жуте. Ако желиш да управљаш серво-мотором преко микробита, потребно је да црвену жицу повежеш на пин 3V, браон на GND, а жуту повежеш на један од пинова 0, 1, или 2.

Ако немаш проводнике са крокодил-штипаљкама можеш да користиш и алу-фолију као проводник.

  • Модификуј горњи пример тако што ћеш да прилагодиш време извршавање (када ће се отворити хранилица) за животиње за које правиш хранилицу.
  • Користећи горњи или модификован пример осмисли хранилице за различите врсте животиња: псе, мачке, птице.

Подсетили смо се и научили:

  • да о домаћим животињама и кућним љубимцима брине човек,

  • да дивље животиње зими тешко долазе до хране,

  • да човек треба одговорније да се понаша према животињама,

  • да управљаш серво-мотором преко микробита, потребно је да црвену жицу повежеш на пин 3V, браон на GND, а жуту повежеш на један од пинова 0, 1, или 2,

  • да је контролисати угаони положај углавном у распон од 0 до 180 степени,

  • да се блокови за покретање серво-мотора налазе и у категорији Серво и Пинови.

Питање 1.

    Q-22: Која животиња сама долази до хране?

  • Крава
  • Нетачно.
  • Срна
  • Тачно.
  • Папагај
  • Нетачно.
  • Коњ
  • Нетачно.

Питање 2.

    Q-23: Током ког годишњег доба животиње најтеже долазе до хране?

  • Током лета
  • Нетачно.
  • Током јесени
  • Нетачно.
  • Током зиме
  • Тачно.
  • Током пролећа
  • Нетачно.