Чувај програме, скрипте, ликове, звукове и видео-снимке програма¶
Дошло је време да се осврнеш на пут који смо прешли.
Много нових искустава, размишљања, помало муке око решавања тежих задатака и радости због добро написаних програма.
Радујемо се због твог напретка и честитамо ти на упорности. Браво!
Остало је да се позабавимо неким техничким детаљима рада у Scratch онлајн и офлајн окружењу.
Чување програма (пројекта)¶
Два Scratch радна окружења обезбеђују програмирање и када постоји интернет конекција, али и када је нема.
Другим речима, све оно што направиш на свом рачунару, било да је он повезан на светску мрежу или не, радиће у оба окружења на исти начин.
![_images/L11_SaveOffOn.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_SaveOffOn.png)
Слика 1. Чување програма (пројекта) у офлајн и онлајн окружењу
Чувањем пројекта креираш .sb2 датотеку.
![_images/L11_sb2.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_sb2.png)
Ако пажљиво анализираш оба менија уочићеш да офлајн окружењe „сарађује” са онлајн окружењем кроз опцију Сачувај на сајту.
![_images/L11_ObjavaSajt.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_ObjavaSajt.png)
Учитавање сачуваног програма (пројекта)¶
![_images/L11_OpenOffOn.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_OpenOffOn.png)
Слика 2. Отварање постојећег Scratch програма у офлајн и онлајн окружењу
Остава за скрипте¶
Остава постоји само у онлајн Scratch окружењу. Скрипте се смештају у оставу превлачењем.
![_images/L11_Ostava.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_Ostava.png)
Скрипте сачуване у остави доступне су ти у свим Scratch пројектима. Уместо да изнова ређаш скрипте које често користиш, чувањем у остави олакшаваш себи посао.
Чување лика и позадине позорнице¶
Лик и све његове скрипте чуваш десним кликом на иконицу лика и одабиром опције сачувај у датотеци на свом рачунару.
![_images/L11_SaveAda.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_SaveAda.png)
Учитаваш га у неки други програм (пројекат) кликом на дугме за учитавање лика из датотеке (означено розе бојом).
Позадину позорнице чуваш десним кликом на иконицу позадине и одабиром опције сачувај у датотеци на свом рачунару.
![_images/L11_SavePozadina.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_SavePozadina.png)
Учитаваш je у неки други програм (пројекат) кликом на дугме за учитавање позадине из датотеке (означено розе бојом).
Чување звука¶
Звук чуваш десним кликом на иконицу звучника и одабиром опције сачувај у датотеци на свом рачунару.
![_images/L11_SaveZvuk.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_SaveZvuk.png)
Учитаваш га у неки други програм (пројекат) кликом на дугме за учитавање звука из датотеке (означено розе бојом).
Снимање видео-записа пројекта¶
![_images/L11_Video.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_Video.png)
Извршавање Scratch програма можеш да снимиш у видео-формату.
![_images/L11_VideoSnimanje.png](https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/os/v/L11_VideoSnimanje.png)
Снимљени видео-запис можеш да користиш као презентацију. На тај начин, рад својих програма можеш да прикажеш у школи, на часу информатике или неког другог предмета.